Romanian Ethno Jazz


TRADIŢIE ÎN VEŞMINTE MODERNE
 

Jazz-ul autohton s-a îmbogăţit, aşadar, cu un inedit album, concretizat din piese reprezentative ale unor apreciaţi interpreţi şi compozitori din ţara noastră şi din Republica Moldova, hotărâţi să-şi arate cartea de identitate artistică în teritoriile care aparţin genului world-music, oglindit în stiluri diverse, precum fusion, jazz-rock şi etno-jazz.

La cârciuma de la drum” (1) şi “Şapte scări” (6) reflectă din plin profilul personajelor din scenariul improvizatoric ETHNOTIC PROJECT, cu CD-ul Şapte scări considerat “Albumul anului 2015”, la Gala Premiilor de Jazz 2016 ale Fundaţiei “MUZZA”. Amintita sintagmă sonoră, unică la noi, emană atâta energie, câtă sensibilitate ne dezvăluie fiecare component al trupei: flautistul Cezar Cazanoi şi ţambalistul Anatol Cazanoi (ambii, interpreţi şi la alte instrumente tradiţionale), chitaristul Capriel Dedeian, bass-istul Laurenţiu Horja, percuţionistul Dragoş Mihu şi amfitrioana formaţiei, vocalista Irina Sârbu. Plină de temperament şi foarte stăpână pe propriu-i glas, nu doar ca tehnică în sine, ci şi ca abordare muzicală, atrăgătoarea “parte feminină” a grupului, actriţa-solistă Irina Sârbu, ne invită în două zone estetice oarecum diferite ca modalitate de exprimare artistică, prima, de natură puternic emoţională, cu o întreagă claviatură de trăiri, iar cealaltă, dinamică şi tumultoasă, de o vitalitate molipsitoare.

My Babe” (2), adică hit-ul 1955, semnat Willie Dixon şi „Hey Joe!” (10), cântecul popular american al anilor ’60, se regăsesc pe compilaţia Romanian Etno-Jazz, în tălmăcirea inconfundabilei alchimii timbrale numită NIGHTLOSERS. Cu o fizionomie dată de savuroasele şi originalele adaptări de cover-uri, discursul carismaticei trupe clujene, imaginat de Hanno Höfer şi poli-instrumentistul Jimi “El” Lako, se concretizează în intersecţii de stiluri, dincolo de tipare, pornind de la blues-ul american şi genul country-rock, trecând prin folclorul est-european, cu umor şi accente balcanice şi ajungând la world-music, în accepţiunea de astăzi a termenului, fireşte, cu un sound pe măsură.

Five Steps” (3) şi “Mă luai?” (7) sunt secvenţe distincte în repertoriul grupului arădean MARIO & THE TEACHERS, grup fondat prin 2010, de percuţionistul Mario Florescu şi pianistul Radu Rotaru. Aceştia izbutesc oricând să dea naştere unor imagini artistice pregnante, pline de sevă, feeling şi culoare, cu incitante “conversaţii”, stârnite de acorduri creatoare de armonii complexe şi cu elementul ritmic în sine, ca impuls şi reper al actului improvizatoric, oglindit aici într-un tonic şi reconfortant etno-jazz.

Una dintre cele mai cotate formaţii în Europa Centrală şi de sud-est, ALEX CALANCEA BAND din Republica Moldova, se prezintă aici cu două piese de inspiraţie folclorică, “La morişcă” (11) şi „Căluşarii” (4), ambele nonconformiste şi “dure” ca atitudine muzicală, izvorâte dintr-o lume explozivă a improvizaţiei, pe care valorosul bass-ist Alex Calancea o guvernează cu har şi măiestrie, “secondat” de colegii săi de trupă, pianistul Serghei Ivanov, chitaristul Saric Vatavu şi bateristul Nickel Russu.

„Hora lui Ionică” (5) îl readuce în atenţie pe unul dintre marii instrumentişti ai “Bătrânului Continent”, virtuozul Gheorge Ene, cu binecunoscutul nume de scenă Ionică Minune, un hărăzit al acordeonului, stabilit la Paris în 1992, dar întors definitiv în România din 2006. Împreună cu apreciatul pianist de jazz Petrică Andrei şi cu parteneriii lor de scenă, violonistul Costel Niţescu, chitaristul Jean Stoian şi doi mai tineri slujitori ai genului, contrabasistul Răzvan Cojanu şi bateristul Laurenţiu Ştefan, maestrul Ionică Minune a lansat în 2015, sub sigla Soft Records, albumul Good Friends, râvnit de numeroşi fani şi specialişti ai domeniului, iar secvenţele acelui compact-disc, între care şi compoziţia semnată Ionică Minune şi aflată în playlist-ul de faţă, demonstrează, o dată în plus, că temele de inspiraţie populară urbană pot avea întâlniri constructive şi chiar mariaje fericite cu ritmurile şi armoniile de tip fusion.

O abordare inedită şi foarte rafinată a mai multor stiluri, în teritorii muzicale diverse, unde se împletesc original elemente sonore ambientale, crâmpeie din folclorul autentic şi sound-uri îndrăzneţe, avangardiste chiar, cu trimiteri convingătoare în zona estetică numită electro-world-music, astfel se poate descrie, pe scurt, grupul COBZALITY, fondat în 2012, de percuţionistul Florin Romaşcu şi bateristul Robert Magheţi. Alături de vocalista Bianca Purcărea şi de invitaţii lor, Cristian Moroianu (nai), Sebastian Burneci (trompetă) şi Dorin Cuibariu (caval, fluiere, taragot), membrii COBZALITY au realizat albumul Paparuda 2.0, lansat în 2015. O piesă mai mult instrumentală a respectivului album, “Pamentu Caval”, în structura căreia protagoniştii au inserat o scurtă înregistrare de arhivă, a unui glas maramureşan unic, cel al solistei Titiana Mihali, se regăseşte şi pe compact-discul Romanian Ethno Jazz (8).

Ciuleandra la acordeon” (9) invită la o audiţie specială, datorată creativului improvizator Emy Drăgoi, considerat în Franţa, unde a strălucit ani în şir, “Regele Acordeonului”. Valorosul nostru interpret şi compozitor mărturiseşte că se exprimă <<cu bucurie publicului de oriunde, preocupat fiind de o permanentă autodepăşire>>. Şi iată că reuşeşte, din plin, în acest spectaculos demers solo, cu velocitate şi o forţă de sugestie a sunetului în sine demnă de remarcat, dar şi prin generozitatea rostirilor instrumentale şi o sensibilitate acută, specifică doar muzicienilor de jazz care au vocaţia desăvârşirii actului artistic.
 

-Mirela Stoenescu-

 


 

TRADITION IN MODERN ATTIRE
 

Local jazz music has got richer with a new gladly received album, comprising representative pieces by appreciated instrumentalists and composers from our country and the Republic of Moldova, determined to flash their artistic ID cards in territories belonging to the world-music genre, reflected in various styles, such as Jazz-fusion, Jazz-rock and Ethno-jazz.

At the Pub Down the Road” (1) and “7 Stairs” (6) fully reflect the profiles of the characters in an improvisation scenario known as ETHNOTIC PROJECT, with a CD entitled Seven stairs and considered “Album of the Year 2015”, at the Jazz Awards Gala of “MUZZA”. Flamboyant and making the most of her voice, the group’s pretty front woman, actress-soloist Irina Sârbu, takes us to two esthetic zones; the first, of a powerful emotional nature with a wide array of feelings, and another one, dynamic and tumultuous of contagious vitality.

My Babe” (2), which is Willie Dixon’s hit and “Hey Joe!” (10), a famous US song of the sixties, are part of this CD in the unmistakable rendition of an alchemy of sounds known as NIGHTLOSERS. With a physiognomy given by relishing and original cover adaptations, the artistic discourse of this Cluj-based charismatic band materializes in a mélange of styles, ranging from the American Blues and the country-rock to East-European traditional sonorities with humor and Balkan tinges to world-music.

Five Steps” (3) and “Took Myself” (7) are distinguished pieces in MARIO & THE TEACHERS’s repertoire, a band founded by percussionist Mario Florescu and pianist Radu Rotaru. The band has succeeded in creating poignant artistic performances, the rhythmic element per se being both impulse and reference point in the improvisation process of refreshing Ethno-jazz pieces.

One of the most appreciated bands in Central and Southeastern Europe, ALEX CALANCEA BAND of the Republic of Moldova, reveals itself with two pieces, “At the Mill” (11) and “Morris Dance” (4), stemming from the explosive world of improvisation the valuable bass player Alex Calancea is ruling with talent and craftsmanship, “seconded” by his colleagues, pianist Serghei Ivanov, guitarist Saric Vatavu and drummer Nickel Russu.

Ionică’s Round Dance” (5) brings to the limelight one of Europe’s greatest instrumentalists, accordion virtuoso Ionică Minune, who settled in Paris back in 1992 but came back to Romania in 2006. Jointly with pianist Petrică Andrei, he launched in 2015, under Soft Records label an album entitled Good Friends. A piece from that CD is also in the playlist mentioned before, proving that themes of urban inspiration can constructively coexist with fusion-like rhythms and harmonies.

A new and very refined approach to different styles in various musical territories, where ambient sonorities are originally intertwined with elements of authentic traditional music and bold even Avant-guard sounds, with clear hints at an esthetic area generally known as electro-world-music – this is how one can describe COBZALITY band in a nutshell. This is the band that in 2015 launched a CD called Paparuda 2.0 (Rainmaker 2.0). A chiefly instrumental tune from the album “Pamentu Caval”, can also be found on the Romanian Ethno Jazz CD (8).

Ciuleandra on Accordion” (9) invites to exquisite audition, thanks to gifted improviser Emy Drăgoi, whom the French dubbed “King of Accordion”. And he again reigns supreme in this solo performance characterized by a remarkable velocity and force of suggestion, but also by the unflinching ability of conveying deep emotions, characteristic only to jazz musicians with the passion of bringing art to perfection.
 

Mirela Stoenescu (translated by Daniel Bilt)

 


 

Pagina tehnică / Technical Data

1CD Digipack 6p • Soft Records • Serie: FuzzionFashion • Nr catalog: SFTA-051-2 • Cod preț: DGP • Barcode: 4075303005126 • An: 2016


  • (1,6) Irina Sârbu - vocal; Cezar Cazanoi - flaut, duduc, caval, fluier; Anatol Cazanoi - ţambal, keyboards; Capriel Dedeian - ghitară; Laurenţiu Horjea - ghitară bas; Dragoş Mihu - tobe, percuţie.
  • (2)  Hanno Höfer - voce, ghitară, muzicuţă;  Jimi "El" Lako - ghitară, vioară, mandolină, banjo; Tavi Andreescu - ghitară bas; Geza Grunzo - clape; Aladar Pustai - ţambal; Ovidiu Condrea - baterie; Nucu Pandrea - efecte sonore.
  • (3) - Mario Florescu - tobe; Alex Florescu - congas; Radu Rotaru - pian, keyboards; Alin Stoianovici - acordeon; Lucian Nagy - saxofon; Sergu Bacoş - trombon.
  • (4) Alex Calancea - bass; Alexandru Arcuş - saxofon; Saric Vatavu - chitara; Marik Oselshi - keyboards; Oleg Vitliuc - vioara; Nicolae Rusu - drums.
  • (5) Ionică Minune - acordeon, Petrică Andrei - pian, Jean Stoian - ghitară, Costel Niţescu - vioară, Răzvan Cojanu - contrabas, Laurenţiu Ştefan - tobe.
  • (7) Mario Florescu - tobe; Alex Florescu - congas; Radu Rotaru - pian, keyboards; Lucian Nagy - saxofon, Ionut Cădariu - flaut, Coco Drăgoi - trompetă, Cosmin Harbei - ghitară electrică.
  • (8) Florin Romaşcu - percuţie; Robert Magheţi - baterie; Bianca Purcărea - voce; Dorin Cuibariu - caval; Titiana Mihali - voce (arhivă).
  • (9) Emy Drăgoi - acordeon.
  • (10) Hanno Höfer - voce, ghitară, muzicuţă;  Jimi "El" Lako - ghitară vioară, violă, bouzouki; Aladar Pustai - ţambal; Lucian Pop - ghitară bas, contrabas; Geza Grunzo - clape; Pusztai Renato Aladar - violă; Claudiu Purcărin - baterie.
  • (11) -  Alex Calancea - bas, Serghei Ivanov - pian, Saric Vatavu - ghitară,  Alexandru Arcuş - saxofon; Nicolae Rusu - baterie.
  • Autori:  2 - Willie Dixon, 10 - Billy Roberts, UCMR-ADA R16AF269008131/ 28.08.16. Piesele tradiţionale: 1,3-9,11.
  • Piesele: 1,5,6 - Soft Records8 - Universal Music Romania; 2Macondo Music; 3,7 - MUSICLAB Recording And Live Sound.
  • Alexandru Şipa - producător artistic
  • Gabriel Isac / Isac Studio Braşov - mastering
  • Robert Ghement - fotografii


Recenzii / Reviews - Links

Cumpără albumul online prin MyCD

Piese / Tracks

1. La cârciuma de la drum - Ethnotic Project 6:11   video
2. My Babe - Nightlosers 3:11
 
3. Five Steps - Mario & The Teachers 5:40
 
4. Căluşarii - Alex Calancea Band 7:05   video
5. Hora lui Ionică - Ionică Minune / Petrică Andrei 6:39
 
6. Şapte scări - Ethnotic Project 8:04
video
7. Mă luai? - Mario & The Teachers 5:48
 
8. Pamentu Caval - Cobzality 4:33   video
9. Ciuleandra la acordeon - Emy Drăgoi 5:03
 
10. Hey Joe - Nightlosers 5:08
 
11. La morişcă - Alex Calancea Band 4:29   video